بروزرسانی: 20 آذر 1404
«آوی تهران» با کارگردانی باهوش
به گزارش سایت فیلم نت نیوز، داستان های پلیسی مرموز یکی از جذاب ترین و امتحان شده ترین گزینه های تولید سریال به شمار می روند که مخاطبان زیادی دارند و به همین دلیل هر ساله شاهد حضور آن ها در بخش مهمی از عرصه های بین المللی هستیم. تولیدات سری صنعت تولید. این نیز به دلیل ذهن پیچیده و جستجوگر انسان و علاقه او به داستان هایی است که ذهن او را به چالش می کشد. در زیرشاخه های این ژانر به طور کلی با آثار مکتوب الهام گرفته از داستان های واقعی مواجه می شویم که مهم ترین آن ها قاتلان زنجیره ای هستند. شخصیت های پیچیده و ترسناکی که در دست فیلمنامه نویسان ماهر به شخصیت هایی چندلایه، کوبنده و کوبنده تبدیل می شوند. آخرین نمونه موفق ایرانی در این زمینه سریال عفی تهران ساخته سامان مقدم است که به تازگی پخش آن از پلتفرم فیلم نت به پایان رسیده و موفق به جذب میلیون ها بیننده شده است.

بخش مهمی از موفقیت این سریال چهارده قسمتی مدیون فیلمنامه پیمان مدحی و پویا مهدوی زاده است که بر اساس فرمول ثابت و موفق قاتلان زنجیره ای ساخته شده است. در قسمت اول محکم به ناخن خود می زنند و داستان را به نقطه عطف مناسبی می رسانند. جایی که آرمان بیانی، فیلمنامه نویس و مدرس فیلم، به دنبال کشف شواهدی از قاتل معروف به افعی تهران در صحنه جنایت است. شاکل در تلاش برای ساختن فیلمی بر این اساس، فیلمنامه را نوشت و داستان را با سرعتی مناسب جلو برد. آرمان به عنوان قهرمانی که به سبک فیلمنامه های کلاسیک کار می کند، در پنجاه سالگی در مسیر ساخت اولین فیلمش با موانع متعددی روبرو شد و با شیب ملایمی به شخصیتی متفاوت از آنچه در قسمت اول دیدیم تبدیل می شود. . به عنوان مثال، فقط به برخورد شدید او با مشتاق درمانگرش در قسمت های اولیه و سپس علاقه او به همان فرد در قسمت های بعدی توجه کنید.
گذشته نقش اساسی در داستان «مار تهران» داشت، چرا که به شیوه ای هوشمندانه برای گره زدن و گره گشایی از آن استفاده می شد. به خصوص در مورد کودکی آرمان و رابطه او با پدر و مادرش که به مرور زمان و با پیشروی داستان دستخوش دگرگونی های شگفت انگیز و جالبی می شود. برای مثال می توان به مادر آرمان و تصویری که آرمان در ابتدا برای مخاطب ایجاد می کند و بعدها به تدریج تغییر می کند اشاره کرد. معادی در «آوی تهران» از تجربه خود در دنیای فیلمنامه نویسی استفاده کرده و با تلفیق آن با تجربه بازیگری خود، داستانی شگفت انگیز خلق کرده است که بر ساختاری آشنا و سرشار از ظرافت تکیه دارد و مخاطب را تا پایان با خود همراه می کند. پایان به خصوص در برخورد با شخصیت های اصلی و فرعی که گاه لایه های درونی زیادی مانند آرمان دارند و گاه عمدا دارای ویژگی های کهن الگویی هستند و به مخاطب خود اعتقاد دارند، برای مثال می توان به مجموعه تولید فیلم اشاره کرد.
فیلمنامه خوب بدون کارگردانی باهوش و حرفه ای قطعا به نتیجه عالی نمی رسد و «آوی تهران» نمونه خوبی در این زمینه است. سامان مقدم به عنوان فیلمسازی که در ژانرهای مختلف فیلم و سریال تولید کرده و تقریباً تمامی آثارش از محبوبیت بالایی برخوردار است، نقش مهمی در شکل گیری «افی تهران» با کیفیت بالایی داشته است. فضایی که از تهران در این سریال ایجاد کرد با خیلی سریال های دیگر تفاوت زیادی دارد. تصویری روشن از شهر تهران به ویژه مناطق مرکزی آن از نگاه هنرمندی به نام آرمان بیانی که به دنبال راهی برای ساختن فیلم خود و نجات جان شخصی اش است. مقدم در دکوپاژ فیلمنامه خود نیز ظرافت زیادی به کار برده و در قاب بندی آن وسواس دارد تا جایی که می توان بسیاری از چیدمان ها را برای یک قاب سینمایی مناسب دانست.
مقدم در عین حال نه تنها ریتم مناسب فیلمنامه را حفظ کرد بلکه در بهبود آن به ویژه در پشت صحنه فیلم که نقش آرمان بیان را بازی می کند که لحنی بازیگوش هم دارد، موفق شد. . مقدم در عین حال از نماهای هوایی نیز هوشمندانه استفاده کرد و از آنها بهره برد. هنگام انتخاب بازیگر، به گونه ای عمل کنید که به سازگاری بین بازیگر و نقش احترام بگذارد. اتفاقی که رخ داد، عوامل سریال «آوی تهران» را به یکی از نقاط قوت این سریال تبدیل کرد که سرپرستی آن را پیمان معادی، سحر دولتشاهی و آزاده صمدی بر عهده دارند.
محمد جلیلوند
فیلم عفی تهران را به صورت اختصاصی در فیلم نت ببینید
سلب مسئولیت:
تیم دینو هیچ نقشی در تهیه محتوای گزارش تبلیغاتی ندارد و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.
نکات: 3.7 از 5 (3 رای)
یه لحظه صبر کن...
منبع: https://dinu.ir/%D8%A7%D9%81%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87/